Marec mesiac knihy a naše tipy na detské knihy

Sunday, March 22, 2020

Rozmýšlala som ako poňať "marec mesiac knihy" vrámci môjho blogu, keďže detským knihám sa stále intenzívne venujem. Aj keď recenzie priamo na blogu nepribúdajú ale na instagramovom a facebookovom profile neustále.

Pred dvomi rokmi som spravila taký štatistický článok z našej knižnice. Koľko kníh máme doma, top 3 vydavateľstvá, ktoré vedú, top 3 najväčšie knihy, top 3 najmenšie knihy, top 3 obľúbené knihy každého člena rodiny :). 

Tento rok som chcela spraviť tiež článok s našimi TOP knižkami ale nechcela som ho limitovať len na našu vekovú kategóriu. Preto som sa rozhodla spraviť moje tipy na TOP knihy pre rôzne vekové kategórie, plus TOP knihy na iné, "nevekové" kategórie :). Top encyklopédie, obľúbené detské české knihy, top knihy s básničkami...


Ešte by som chcela dodať k nasledujúcim tipom na top knihy podľa veku. Riaďte sa vždy vlastným pocitom pri svojom dieťatku. Nie každý dvojročný zvládne čítať to čo iný. Pre niekoho je v knihe málo textu, pre iného zas veľa. Treba to brať tak voľnejšie :). Naďka s prehľadom zvláda čítať (počúvať) s nami knihy pre 5 ročné deti, lebo si už vďaka staršej sestričke zvykla, že nepotrebuje mať na každej strane ilustráciu a že príbeh trvá aj cez 15 - 20 strán. Ale pochybujem, že to zvládne každý trojročný.

Tak poďme na to :). Knihy som vám vždy aj prelinkovala a odotila vždy jednu stranu aj zvnútra :).

TIPY PRE VEK OD 0 DO 12 MESIACOV
Pre mini detičky sú najlepšie leporelá, kde nie je na jednej strane veľa podnetov, veľa obrázkov. Pre začiatok stačí úplne jeden obrázok na jednu stranu. Je skvelé keď sú ilustrácie farebne kontrastné, prípadne obzvláštnené o nejaké rôzne hmatové povrchy ako je napríklad séria malých leporel Baby touch and Feel. Edícia Minipédii je určená už pre staršie bábätká, cca od 10 mesiacov. Deti si budú tieto leporelá radi pozerať až do dvoch rokov :).

Moje tipy:
Baby Touch and Feel Baby Animals (v tejto edícii vyšli rôzne tituly)



A ešte jeden tip z vydavateľstva Yoyo Books. Praktické spojenie leporela s hryzátkom :).


TIPY PRE VEK OD 12 DO 18 MESIACOV
 Tieto knižky si určite nájdu uplatnenie aj vo vyššom veku a určite ich len tak nazaložíte :). Edícia Potulky sú skvelé veľkoformátové hľadacie leporelo, o ktorých sa môžete hodiny rozprávať, Obrázkov kniha Slová je zas takou malou prvou encyklopédiou. A Domčeky sme si proste zamilovali. Kľudne kúpte aj pre dvojročné deti :).

Moje tipy:




TIPY PRE VEK OD 18 DO 24 MESIACOV
Vybrať top knihy v tejto vekovej kategórii bolo náročné. Preto som ich vybrala hneď viac a zaradila aj jednu novinku, ktorá má u detí veľmi pozitívne ohlasy - Kubko sa učí rozprávať.
Sú to knižky buď s veľmi krátkym príbehom alebo knihy, kde sa s deťmi rozprávate o ilustráciach. Naďka odvtedy miluju tzv "hľadacie" knihy. Okrem Rok v lese by som tu mala spomenúť aj mnohé iné. Za nás sú obľúbené ešte Bratislava hľadaj a nájdi, Veľká knižka Letisko pre malých rozprávačov, Veľká knižka Farma pre maých rozprávačov, Veľká knižka Hasiči pre malých rozprávačov alebo Veľká knižka Môj deň pre malých rozprávačov. 

Moje tipy:




TIPY PRE VEK OD 2 DO 3 ROKOV
Deti v tomto veku už začne viac zaujímať príbeh. Nezľaknite sa, ak vám budú stále v knihe obracať strany a nebudú vás chcieť počúvať. Kľudne sa rozprávajte len o ilustráciach a príbeh prerozprávajte vlastnými slovami. Ten spávny čas príde. U nás doma, staršia Ninka mala približne až 2 a pol roka, keď sa rozhodla, že jej môžem jednu z knižiek o Terke prečítať od začiatku do konca :).

Moje tipy:




TIPY PRE VEK OD 3 DO 4 ROKOV
Táto veková kategória je tiež veľmi rozsiahla. Nakoniec som vybrala tieto 4 knihy. Kniha Malá líška je tohtoročná novinka ale je taká krásna, že sme si ju hneď obľúbili. Všetky knihy majú nádherné ilustrácie (na tých si potrpíme tiež :)) a výnimočný, neokukaný príbeh.

Moje tipy:
Magdaléna a zvieratká v útulku (vyšli dva diely v edícii)




TIPY PRE VEK OD 4 DO 5 ROKOV
V tomto veku už deti zvládnu počúvať dlhšie príbehy. Môžu byť dobrodružné, ale aj poučné a výchovné :). Tu bol môj výber jasný. Každá z týchto kníh obsahuje viacero príbehov (rozprávok). Tu už sa veková kategória prelína aj s tou od 5 rokov. Takže kľudne vhodné aj už pre 5ročné deti. Či už pre chlapcov alebo dievčatá.
V kihe Kde bolo tam bolo nájdete také tie klasické rozprávky, zilustrované Máriou Neradovou :).

Moje tipy:
Drobci (už vyšli 2 diely)
Pán Guľôčka (taktiež už vyšli 2diely)




TIPY PRE VEK OD 5 DO 6 ROKOV
S knihami pre tento vek sa ešte len začíname zoznamovať a ešte určite nejaké novinky, alebo aj staršie veci poobjavujeme. Naše vybrané knihy podľa mňa zvládnete čítať aj s trochu mladším, narpíklad štvorročným čitateľom. Opice Škorice sú obzvlášť obľúbené aj u našej mladšej, trojročnej Naďky.

Moje tipy:
Opica Škorica opäť vystrája (už vyšli 3 diely v edícii)
Miška a jej malí pacienti (taktiež už vyšli 3 diely)




Niektoré knihy som sa rozhodla dať do iných, špeciálnych kategórii. Nedajú sa presne vekovo ohraničiť a nechcela som vekové kategórie zbytočne zahltiť množstvom titulov. Ale zas na druhej strane mi bolo ľúto ich nespomenúť vôbec, keďže za to stoja. Tak som im vymyslela vlastné kategórie :).

TIPY NA ZVUKOVÉ KNIHY
Zvukové knihy sú u nás obľúbené stále. Aj tie, ktoré už máme viac ako 2 roky. U nás sú najobľúbenejšie tie, ktoré súvisia s hudbou a hudobnými nástrojmi. Zvukové knihy sú vynikajúce aj pre menšie deti. Napríklad pre bábätká od 9 mesiacov je vynikajúca anglická edícia Usbourne - Night Sounds, Farm Sounds, ZOO Sounds, Garden Sounds... Baletná hudba je zas úžasná pre staršie detičky. Je okienková a deti sa tam veľa dozvedia o každej spomenutej baletnej hre.

Moje tipy:
Zvuková rozprávková kniha: O troch prasiatkach (bohužiaľ aktuálne vypredaná)




TIPY NA KNIHY S BÁSNIČKAMI
Tu bol pre mňa výber jednoznačný. Skvelé básničky, aj ilustrácie vo všetkých troch knihách. Vekový rozsah je široký, sú vhodné kľudne pre deti od roku a pol až do 5.

Moje tipy:
Zvieratká z abecedy



TIPY NA KNIHY V ČESKOM JAZYKU
Určite viete, že my sa knihám v českom jazyku nevyhýbame. A preto som im vytvorila zvlášť kategóriu lebo sú medzi nimi nádhernosti a vôbec vybrať iba 3 tituly bolo ozaj ťažké. Dievčatám ich poväčšine prekladám. Ale občas čítam po česky a preložím len niektoré výrazy, aby vete pochopili. Záleží už od konkrétnej knihy. Ninka češtinu veľmi vníma. Pár rozprávok pozerá v češtine, má sesternice, bratrancov v Českej Republike. Takže sa už na ňu toho veľmi veľa nalepilo :). 

Moje tipy:




TIPY NA ENCYKLOPÉDIE
Nie sú to také tipycké encyklopédie :). Tie sú predsa len viac pre staršie deti. Vybrala som knihy, ktoré nemajú príbeh a obsahujú súhrn informácii na danú tému. Niektoré pre mladšie detičky som spomenula už rovno pri danom veku (napríklad kniha Slová). Do výberu som dala oba Ultimate booky, ktoré doma máme. Tie sú detailne spracované, majú mnoho pohybových prvkov a navyše z anglických verzii sa deti v školáckom veku môžu učiť aj anglické výrazy. 

Moje tipy:




TIPY NA NÁLEPKOVÉ ZOŠITY
Trošku netypická kategória ale keďže na svojom profile často spomínam aj nálepkové zošity, tak som ju zaradila aj sem. Sú skvelé na precvičovanie jemnej motoriky. Ľahko prenosné a deti nimi môžete zabaviť v čase, keď musia na niečo čakať. U dokotora, v reštaurácii, v aute. Aktuálne sú využívané vo veľkom aj doma :). Mám rada také, ktoré majú pre deti aj nejakú informačnú hodnotu.
A edícia Šaty pre... je zas u dievčat veľmi obľúbená.

Moje tipy:
Šaty pro baletku Emmu (v edícii Šaty pre... vyšlo veľa titulov)
First Sticker Book Jobs (aj v tejto edícii vyšli veľa pekných častí - napríklad Travel, Museums, ZOO, Pets)


TIPY OD VÁS :)

Na sociálnych sieťach som vás poprosila, aby ste mi napísali aj vy vaše tipy na naj knižky. Tak nech sa páči, toto je mix z vašich odpovedí. Knihy, ktoré som zaradila do výberu ja, som tu už neopakovala.

Kvapka Kajka, Maľované rozprávky, Cukrové topánky, Nenásytná húsenička, O Kazovi, ktorý si hľadal domček, Chorý medvedík, Ezopove bájky: Lišiak a havran, Malé nehody veľkých nezbedníkov, Môj macík, Malý dom, veľa koliesok v ňom, knižky od Katky Macurovej, Mimi a Líza, Rok v škôlke, Kvak a Čľup, Miško a Brumko idú do škôlky, Od hlavy po päty, Medveď, ukáž na čo kukáš, Malý princ pre deti, O psíčkovi a mačičke, Tí otravní králici, Gruffalo, Leon Neon, Lily a Momo, Danka a Janka 

Ako sa vám výber páčil? Verím, že vám takýto súhrnný prehľad opäť padol vhod a možno ste sa niečim novým inšpirovali :),

Príjemné dni želám,
Nina

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Like us on Facebook 2

Subscribe