Čítame // Na kraji lesa & Vtáčí atlas

Tuesday, July 09, 2019

Dnes som spojila do recenzie hneď dve knižky. Sú síce od iného autora, od iného ilustrátora ale predsa ich niečo spája. Vydalo ich OZ Egreš s láskou a zanietenosťou pre to, čo robia.

Už pri prvom dotyku knihy zistíte, že kniha a jej obálka je iná. Knihy, ktoré vydáva Egreš sú odlišné. Nie je to masová výroba, vydávajú sa v menších nákladoch a sú tlačené v Česku. A relatívne rýchlo sa vypredajú. Už neraz som dostala správu, že ak sa rozhodnem predať našu vypredanú Leotoldu, tak ju odo mňa dotyčný kúpi. Včera došlo už aj na slovenskú verziu Gréty, ktorá sa taktiež vypredala a vy ju začínate zháňať.


A to ma nakoplo k dopísaniu týchto dvoch recenzí. Lebo chcem, aby ste tieto knihy poznali skôr ako sa vypredajú.
Totižto knihy z Egrešu ďalej nepredám. Tie budem odkladať pre ďalšiu generáciu. To je dedičstvo. Preto vám radím, obzrieť si ich a zadovážiť hneď ako výjdu :).

NA KRAJI LESA - ĽUBICA SCHMARCOVÁ
ilustrácie Ilona Polanski
občianske združenie Egreš/ 2018


Prvá knižka, Na kraji lesa, je príbehová. Hlavné postavy sú zvieratká, syslík Filip, korytnačka Alica a hlucháň Kamil
Všetky tri zvieratká si spokojne prázdninujú so svojou rodinou, u tety, pradedka a Kamil s mamičkou. Tí im rozprávajú ako vyzeral život v lese, pri jazierku kedysi, v ich mladých časoch. A mladé zvieratká sa rozhodnú, že sa vydajú na cestu, zažiť dobrodružstvo a nájsť tu krásu vôkol seba.
Každý ide svojou cestou až sa im cesty pretnú a skamarátia sa. Bohužiaľ rýchlo zistia, že les, či lúka už nie sú také krásne ako kedysi. Veľmi pekne a citilivo je tu vysvetlené, ako si ničíme prostredie, aký to má dopad na zvieratká (čo je veľmi dôležité, aby to deti chápali!). Lebo veľakrát to nevnímame ani my dospelí. 

Rozprávanie sa končí ale pozitívne. Zvieratká prídu k domčeku na kraji lesa, kde trávi prázdniny dievčatko Olívia so svojim ocinom. A tí majú veľké plány. Prinavrátiť okoliu domčeka to, čo bolo kedysi! Prečítajte si, či sa im to podarí a ako to nakoniec skončí so syslíkom Filipom, korytnačkou Alicou a hlucháňom Kamilom. Mimochodom, úžasné mená :).



Na konci knihy je ešte pár doplňujúcich informácii o lese. Pekne zosumarizované pre rodičov, aby vedeli deťom vysvetliť život v lese, čo najlepšie.
Kniha je určená pre deti od 5 do 10 rokov. Neviem. Ja sama som si čítanie veľmi užívala :). Páčia sa mi takéto citlivé príbehy, ktoré nám chcú (podobne ako Gréta) naznačiť, aby sme sa zastavili a obzreli sa, čo po nás ostáva. A začali niečo robiť, aby sa aj deti našich detí mali dobre. Poznali prírodu, zvieratká a nie len mesto!

Knihu si môžete kúpiť na stránke Egreš TU.


VTÁČÍ ATLAS - JÁN GÚGH
ilustrácie Adela Režná
občianske združenie Egreš/ 2019

Už ako badať v názve, táto druhá kniha nie je rozprávka pre deti. Popravde, nechystala som sa ju kupovať. Predsa len moje dievčatá sú ešte malé, špeciálne sa o vtáčiky nezaujímajú, tak som ju akosi prešla. Ale Zuzka z OZ Egreš ma jeden deň prekvapila a knižku nám poslala. So slovami, že nechce odo mňa recenziu, len, že bude rada, keď ju budeme mať.



A až keď som ju držala v ruke som pochopila, aká som vďačná, že sa ku nám dostala a bola by chyba ju nemať.
Obálka je ešte krajšia ako pri predošlích knihách. Názov je do knihy vyrazený, pobronzovaný, chrbát knihy je obalený do tkanivy. Pripomína mi knižky, ktoré sa vydávali kedysi, také, čo si ich chcete hladkať a opatrne ich otvárate, aby sa im nič nestalo.

Atlas vznikol v spolupráci so Slovenskou ornitologickou spoločnosťou a autor textov je pán ornitológ Ján Gúgh. Takže pri každom vtáčiku nájdete fakty, ktoré sú však písané viac laicky a krásne zrorumiteľne, že nemáte pocit, keď text čítate dieťaťu, že ho musíte preformulovať, aby ho pochopilo.





V knihe nájdete 112 vtáčikov, ktoré žijú na území Slovenska. Od známich ako sú Sýkorka, Sojka, Labuť, Kačica až po menej známe ako Chrapkáč, Brehuľa, či Pôtik. 
Každému ju venovaná strana, až dve. Krátky text dopĺňa ilustrácia. A teda, že je to Pani ilustrácia! Vtáčikov krásne zachytila Adelka Režná, ktorú osobne nepoznám ale jej ilustrácie sú mi veľmi blízke a v tejto knihe si nasadila latku veľmi vysoko! Sú úplne verné, zachytávajú všetky detaily daného vtáčika ale zároveň cítiť z nich, že sú milé, také blízke deťom. A toto je dôležité, aby vás nejaký atlas chytil a bavil, tak ilustrácie spravia veľa.





Nie je to typ knihy, zober si ma a na posedenie si ma prečítaj :). Túto si treba vychutnávať a čítať po kúskoch. Každý deň si prečítajte o jednom, dvoch vtáčikoch. Uvidíte, deti to zvládnu a začnú vtáčiky vnímať úplne ináč. Nepíšem sem preto odporúčaný vek. Ilustrácie sú krásne a kniha zaujala aj dva a pol ročnú Naďku. Je to zas len na vás ako knihu a túto tému deťom podáte.

Ďakujem Zuzka a Egreš, že tu ste a tvoríte takéto krásne knihy! 
A viem, že nie som jediná, kto to takto vidí.

Pekný deň,
Nina

PS: knihu si môžete kúpiť na stránke Egreš TU.
PS2: ak si chcete o knihe prečítať viac, tak odporúčam tento Zuzkin článok.

   

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Like us on Facebook

Like us on Facebook 2

Subscribe